4.5.6.7 ve 8. Sınıflar İçin
Yaratıcı Yazı/Söyleşi/Tartışma
Ütopyaya Yolculuk/
Distopyaya Yolculuk Kitabı Etkinliği
“Seyirci Olma,
Harekete Geç!” Söyleşisi
Süre: 30 dakika
Kazanımlar: İklim
değişikliği konusunda farkındalık kazanırlar. Gelecek hakkında öngörüde
bulunabilirler. Dünyanın devamlılığı için harekete geçme bilinci geliştirirler.
Doğada yaşayan diğer canlılarla empati kurmayı öğrenir ya da geliştirirler.
Çevreye karşı duyarlılık geliştirirler. Tüketim kültürüne karşı farkındalık ve
bilinç kazanırlar.
İşleyiş: Öğrencilere
iklim değişikliğini ve nedenlerini çağrıştıracak görseller gösterilerek bu
resimlerin bize ne anlattığı sorulur. Gelen cevaplarla eş zamanlı olarak
küresel ısınma ve iklim değişikliği hakkında öğrencilere kısa kısa bilgiler
verilir. Dünyamızı korumak için harekete geçen isimlerden örnekler verilir.
Yaşıtlarının iklim değişikliği farkındalığı için yaptığı çalışmalardan örnekler
verilerek olanlara seyirci kalmayarak dünyayı korumaya dahil olmaları konusunda
öğrenciler cesaretlendirilir. “İdeal insan nasıl olmalıdır? İdeal insan
kendine, arkadaşlarına ve doğaya karşı nasıl bir tutum içinde olmalıdır?” gibi
sorularla beyin fırtınası yapılır.
Tuhaf Bilimler Akademisi Kitabı Etkinliği
“İçimizdeki Cevherler”
Söyleşi ve Tartışma Etkinliği
Süre: 30 dakika /
Yer: Konferans Salonu
Kazanımlar: Okunan kitap üzerinde düşünmeyi, karakter
analizi yapmayı, karakterlerle kendilerini özdeşleştirerek kendilerinde bulunan
olumsuz davranışlara karşı farkındalık kazanırlar.
İşleyiş: Öğrencilere
bazı görseller gösterilerek bu fotoğrafların onlarda çağrıştırdığı anlamlar
hakkında tartışılır. Sanatla ya da sporla ilgilenen sınav şampiyonları hakkında
bilgiler verilerek bunların ders çalışmaya engel olarak görüldüğü yargısı
çürütülür. Tam aksine sanatın ve sporun ufuk açıcı gücü ile başarıyı yakalama
şansımızın daha yüksek olduğu bilgisi öğrencilere verilir. Yeteneklerinin ve
ilgi alanlarının peşinden gitmeleri konusunda cesaretlendirilirler. Ardından
kitaptaki karakterlerin analizine geçilir. Bu karakterler üzerine olumlu,
olumsuz eleştiriler getirilir. Katılımcıların romandaki karakterlerle
kendilerinde özdeşleştirdikleri yönleri masaya yatırılır.
Silgi Ruhu Kitabı
Etkinliği
“Organik Silgiden Kruger
Sendromuna” Söyleşi ve Tartışma Etkinliği
Süre: 30 dakika /
Yer: Konferans Salonu
Kazanımlar: Okunan kitap üzerinde düşünmeyi, karakter
analizi yapmayı, karakterlerle kendilerini özdeşleştirerek kendilerinde bulunan
olumsuz davranışlara karşı farkındalık kazanırlar.
İşleyiş: Öğrencilere
kitabın baş karakteri silgi ruhunun dönüşüm geçirmeden önceki organik silgi
hali gösterilir. TEMA Vakfı aracılığıyla organik silgiye ulaşabilecekleri
bilgisi verilir. Kitaptaki Yaprak karakterinin kuklası ile desteklenerek
kitabın konusu pekiştirilir. Ardından kitabın karakterleri üzerinde analize geçilir.
Bu karakterler üzerine olumlu, olumsuz eleştiriler getirilir. Katılımcıların
romandaki karakterlerle kendilerinde özdeşleştirdikleri yönleri masaya
yatırılır. “İdeal insan nasıl olmalıdır? İdeal insan kendine, arkadaşlarına ve
doğaya karşı nasıl bir tutum içinde olmalıdır?” gibi sorularla beyin fırtınası
yapılır. Toplumda cahil cesareti olarak bilinen Dunner Kruger sendromu hakkında
öğrencilere bilgi verilir. Kaçınılması gerekilen davranışlar üzerine fikir
yürütülür.
Notalar Apartmanı Kitap
Etkinliği
Etkinlik
1 : Notalar Apartmanı Söyleşi/Drama/ Müzik
Süre:
40 dakika / Yer: Konferans Salonu
Gerekli
Malzemeler: Ses sistemi, projeksiyon
cihazı, bilgisayar, (gerekli görülürse piyano)
Kazanımlar: Okunan kitap
üzerinde düşünmeyi, karakter analizi yapmayı, karakterlerle kendilerini
özdeşleştirerek kendilerinde bulunan olumsuz davranışlara karşı farkındalık
kazanırlar. Müziğin ve görselliğin çekici gücü ile kitaplarla daha yakın bir
bağ oluşturulur.
İşleyiş: Öğrencilere
Notalar Apartmanı klibi izletilir. Ardından kitap karakterleri soru cevap ile
pekiştirilir. Notalar Apartmanı piyesi öğrenciler tarafından hazırlıksız ya da
hazırlıklı olarak sergilenebilir. Notalar Aparmanı şarkısı, piyanist bir öğrenci
tarafından icra edilebilir, koro eşlik edebilir.
Etkinlik 2: Notalar Apartmanı Söyleşi +
Şarkılı Boyama ve Bulmaca Çözme
1- Süre: 30 dakika / Yer: Kütüphane
Gerekli
Malzemeler: Ses sistemi, projeksiyon
cihazı, bilgisayar, boya kalemleri
Kazanımlar: Müzik, resim ve
edebiyatın birleşimi ile çoklu zeka geliştirilir. Notaların dizek üzerindeki
konumları hakkında bilgi sahibi olunur.
İşleyiş: İlk
yirmi dakika öğrencilerle kitap karakterleri hakkında sohbet edilir.
Ardından Notalar Apartmanı şarkısının
piyano eşlikli çocuk vokal ile yorumlanan versiyonu eşliğinde boyama
etkinliğine geçilir. Öğrenciler boyama yaparken şarkıya eşlik edebilir.
Etkinliğe kitabın çizeri de uygunluk durumuna göre katılabilir. Notalar
Apartmanı sözcük avı ve labirent ve nota
bulmacaları ile etkinlik devam eder.
Yeraltı Günlükleri
Kitabı Etkinliği
Bilim Kurgu Hikâye
Yazma Etkinliği (10-14 yaş)
Süre: 40 + 40
dakika /Yer: Kütüphane
Kazanımlar: · Hikâye yazma tekniğini
uygulamalı olarak kavrarlar. ·
Kendine güven duygusu geliştirerek yeteneklerinin farkına varmak için çaba sarf
ederler ·
Teknolojinin kullanıma göre yararlı ya da faydalı olabileceği yönünde görüş
geliştirirler.
İşleyiş: Bilim
kurgu hikâye yazmaya hevesli yaklaşık on beş öğrenciye ve çizim kabiliyeti olan
on beş öğrenciye yazar tarafından bilim kurgu hikâye yazmaya dair bir sunum
yapılır. Ardından yazar adayları, yanlarına çizerlerini de alarak hikâye
yazmaya başlarlar. Yazım aşamasında konu ve karakter bulmakta güçlük çeken
öğrenciler olursa, yazarın masasında bulunan ilgili kutucuklardan kâğıtlar
çeker. Yazım aşamasında yazar, öğrencilerle tek tek ilgilenir. İkinci kırk
dakikaya geçildiğinde yazılan hikâyeler okunur ve değerlendirilir.
Katılımcıların hikâyeleri okul idaresine teslim edilerek okul panosunda ya da
okul gazetesinde sergilenir. Dileyen okullar, oluşturulan resimli bilim kurgu
hikâyelerden yaklaşık altmış sayfalık bir öykü kitabı çıkartabilir.
Diğer Söyleşi ve Konferanslar:
Konferans ve Söyleşilerinin Başlıcaları:
1- Geleceği Okumak (İklim değişikliği, teknoloji bağımlılığı,
tüketim çılgınlığı, sağlıksız beslenme)
2- Çocuk Edebiyatında Ütopya ve Distopya
3- Yazarlığa Dair Küçük Sırlar
4- Okuma Kültürü
5- Okumayı Sevdirme Stratejileri
(öğretmen/öğrenci/veli)
6- Harekete Geçmek İçin Büyümeyi Bekleme
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder